Velkommen til din nye bolig

Vi byder dig hjerteligt velkommen til din nye bolig hos Silkeborg Boligselskab.

Med denne folder ønsker vi at hjælpe dig godt på vej i dit nye hjem. Her finder du nyttige oplysninger og svar på mange af de spørgsmål, der kan opstå, når du flytter ind.

Udlevering af nøgler

Nøglerne til din nye bolig udleveres på overtagelsesdatoen eller efter særlig aftale med administrationen.

Udleveringen foregår enten hos viceværten i afdelingen eller på administrationens kontor i Vestergade 91B i den normale åbningstid.
Hvor du skal hente nøglerne, vil fremgå af det materiale, du modtager sammen med din lejekontrakt.

Du kan flytte ind på overtagelsesdagen fra kl. 12.00.
Falder overtagelsesdagen i en weekend eller på en helligdag, kan nøglerne afhentes på hverdagen forinden.

Ved udlevering af nøgler skal du kunne dokumentere, at indskud og første måneds husleje er betalt.
Hvis du har søgt indskudslån hos kommunen, skal du desuden medbringe det underskrevne lånedokument.

Indskud og boligstøtte

Når du flytter ind i en almen bolig, skal du betale et beboerindskud. Hvis du har svært ved at betale indskuddet, kan kommunen i visse tilfælde yde et lån.

Kommunen har pligt til at give lån, hvis:

  • Boligen er taget i brug 1. april 1964 eller senere, og

  • Du enten:

    • Flytter i lejlighed, og husstandsindkomsten højst er 219.694 kr. årligt (uden børn), eller

    • Flytter i enkeltværelse, og husstandsindkomsten højst er 149.083 kr. årligt (uden børn).

Beløbet forhøjes med 38.600 kr. pr. barn, op til 4 børn.

Kommunen har ikke pligt til at yde lån, hvis:

  • Du har en formue.

  • Din nuværende bolig efter kommunens vurdering opfylder familiens behov.

  • Huslejen udgør mere end halvdelen af husstandsindkomsten (dog konkret vurdering).

  • Du ikke har afviklet gæld på et tidligere lån til beboerindskud.

Lånevilkår

  • Ingen renter eller afdrag de første 5 år.

  • Derefter påløber 4,5 % årlig rente, og lånet tilbagebetales over:

    • 10 år for lejligheder

    • Højst 5 år for enkeltværelser

  • Ændringer i husstandsindkomst eller andre væsentlige forhold kan ændre lånevilkårene.

Andre Lånemuligheder

Kommunen kan selv fastsætte regler for lån, hvor den ikke er forpligtet. Dette kan ske som:

  • Kommunalt lån

  • Garanti for banklån

Hvor og hvornår

  • Lån ydes normalt af kommunen, hvor den nye bolig ligger.

  • Ved flytning til en anden kommune kan det være din gamle kommune, der skal yde lånet.

  • Ansøgning skal ske i forbindelse med indflytning.

  • Ved fraflytning betaler boligselskabet indskuddet tilbage til långiveren (minus istandsættelsesudgifter). Eventuel restgæld på indskudslånet forfalder samtidig.

Læs mere om lån til beboerindskud på www.borger.dk

Betalingsservice

Det er en rigtig god idé at være tilmeldt Betalingsservice. På den måde sikrer du, at din husleje altid bliver betalt til tiden – automatisk og uden bekymringer.

Du kan tilmelde dig ved at:

  • Klikke her

  • Eller scanne QR-koden med din mobiltelefon:

qr kode

Indflyttersyn og mangelliste

Ca. en uge før din indflytning modtager du en mail med:

  • Indkaldelse til indflyttersyn

  • Link til digital registrering af fejl og mangler

Fra din indflytning og 14 dage frem kan du indberette skader, fejl og mangler via linket. Efter de 14 dage vil driften notere hvilke punkter der udbedres og hvilke du som lejer ikke hæfter for ved fraflytning.

Valg af el-leverandør

Når du underskriver lejekontrakten, tilmelder vi dig automatisk et elselskab.

Du kan altid vælge at framelde dig og skifte til et andet elselskab.

Læs mere og find leverandør på elpris.dk

Hårde hvidevarer

Hvis du ønsker at installere en opvaskemaskine, skal du være opmærksom på følgende:

Ansvar og udgifter

  • Det er lejers eget ansvar at stå for montering, demontering og klargøring af opvaskemaskinen.

Køkkenskabet

  • Det skab, der fjernes for at gøre plads til opvaskemaskinen, overdrages til viceværten, som sørger for bortskaffelse.

  • Viceværten kan gemme dele som låger eller hængsler til senere brug i afdelingen.

Fraflytning

  • Ved fraflytning er det lejerens ansvar at fjerne opvaskemaskinen, eller på eget initiativ sælge den til næste lejer.

  • Boligselskabet er ikke involveret i salg af opvaskemaskinen.

  • Hvis maskinen ikke er fjernet ved indflytningssyn, afholdes bortskaffelse af fraflytter, medmindre der foreligger en skriftlig overdragelse mellem ind- og fraflytter. Dokumentationen skal gemmes i indflytters sagsmappe.

Indflytning

  • Mangler et køkkenskab fordi tidligere lejer havde opvaskemaskine, genetableres skabet ikke.

  • Hvis der ikke medbringes opvaskemaskine, kan hullet anvendes til opbevaring, fx med et forhæng.

Tilladelse

  • Ønsker du at installere opvaskemaskine, vaskemaskine eller tørretumbler, skal du indsende en ansøgning.

  • Blanketten finder du her.

Bemærk: Disse regler er nødvendige for, at afdelingen ikke overtager vedligeholdelsen af opvaskemaskinen.

Tjekliste

Listen er en hjælp til dig og dækker ikke nødvendigvis alle dine behov.

Folkeregistret

  • Du skal melde din flytning til folkeregistret senest 5 dage efter adresse skift.

  • Skift adresse online på www.borger.dk.

Forsikring

  • Husk at opdatere din indboforsikring med din nye adresse.

El-selskab

  • Hvis du ikke ønsker, at vi tilmelder dig et elselskab, skal du selv tilmelde dig senest 5 dage før flytning.

  • Du kan bruge elpris.dk eller kontakte et elselskab direkte.

Boligstøtte

  • Ansøg i god tid, da sagsbehandling kan tage tid.

  • Ansøg tidligst 4 uger før flytning og først når du har meldt flytning til folkeregistret.

Lån til indskud

  • Du kan søge lån hos kommunen enten fysisk eller via www.borger.dk.

Medlemsskaber

  • Husk at opdatere adresser hos klubber, foreninger eller abonnementer (fx bogklubber, BoligSilkeborg mv.).

Skat

  • Flytning kan påvirke din skat, fx ændringer ved skilsmisse eller indkomst oplysninger.

  • Opdater oplysninger på skat.dk.

Postkasse

  • Viceværten sætter dit navn på postkassen.

  • Er dit navn ikke på postkassen, har Post Danmark ikke pligt til at levere posten.

  • Husk også at fjerne navneskilt fra din gamle postkasse.

Til- og framelding af tv-grundpakken

I flere af vores afdelinger har vi en aftale med YouSee, hvor Silkeborg Boligselskab står for levering og opkrævning af tv-grundpakken via huslejen.

Ønsker du at framelde grundpakken, skal du udfylde og underskrive en erklæring. Erklæringen findes på siden for blanketter, eller via linket nedenunder – du kan underskrive den digitalt via Penneo eller printe blanketten ud og sende den til Silkeborg Boligselskab.

Opsigelsesvarslet ved framelding er normalt løbende måned + 1 måned. For boliger, der er tilknyttet Them/Salten Antenneforening, gælder dog opsigelse kvartalsvis forud.

Framelding er gratis, men hvis du senere ønsker at genåbne tv-signalet, opkræver YouSee et gebyr på kr. 599,00.

Vi anbefaler, at du undersøger andre alternativer for tv og streaming, inden du framelder grundpakken.

Ønsker du at tilmelde dig grundpakken igen, skal du kontakte Silkeborg Boligselskab.

Hvis du ønsker at bestille tillægspakker (mellempakke eller fuldpakke), skal du kontakte YouSee’s kundeservice på tlf. 7070 4040. YouSee sender regningen for den valgte pakke direkte til dig.


Du kan desuden læse mere om indholdet i de forskellige pakker på yousee.dk