Beboerdemokratiet

De fleste boligafdelinger i Silkeborg Boligselskab har en afdelingsbestyrelse. De varetager beboernes interesser og er bindeled mellem beboerne og administrationen.

Hvert år i september måned afholdes afdelingsmøder, det er vigtigt at møde op og give sin stemme i forhold til, hvordan afdelingen skal udvikle sig fremadrettet.

Det er også på afdelingsmødet, hvor at:

  • der bliver valgt medlemmer til bestyrelser i hver afdeling
  • budgetterne for afdelingen bliver godkendt
  • afdelingens beboere skal fremstille forslag og tage stilling til alle indkomne forslag

”Beboerdemokratiet er fundamentet i det almene boligbyggeri i Danmark. Det er en styreform, hvor beboerne kan få afgørende indflydelse, hvilket er helt unikt. Det gælder faktisk i alle forhold vedrørende boligorganisationer og de enkelte afdelinger ”

Læs mere om beboerdemokratiet, på BL hjemmeside Klik her.

Forbrugsafregninger

Foruden din månedlige leje, skal du typisk betale a conto for forbrug af el, vand og varme. Hver måned kan du blive opkrævet, hvad der svarer til 1/12 af dit forventede årsforbrug. Forventes forbruget at stige, kan der varsles en forhøjelse af a conto betalingen.

Når regnskabsåret er slut, skal der aflægges regnskab. Har du betalt for meget a conto, skal det overskydende beløb betales tilbage til dig. Du skal have pengene sammen med den første lejeopkrævning, efter at regnskabet er sendt. 

Har du betalt for lidt a conto, skal du betale resten til boligorganisationen. Beløbet kan tidligst opkræves en måned efter, at regnskabet er sendt ud. Overstiger beløbet 500,00 kr. deles den ud over 3 måneder.

Skæringsdatoen for forbrugsregnskabet står i din lejekontrakt.

I henhold til lovgivningen skal du modtage dit forbrugsregnskab senest fire måneder efter skæringsdatoen eller tre måneder efter årsafregningen er modtaget fra leverandøren.

Ved uenighed

Er du ikke enig i dit forbrugsregnskab, har du seks uger fra modtagelsen af regnskabet til at gøre indsigelse. Din indsigelse skal være skriftligt begrundet.  

Klageblanket. Klik her

Fastholdes forbrugsregnskabet, og er du stadig ikke enig, skal boligorganisationen senest 12 uger efter udsendelse af forbrugsregnskabet indbringe sagen for beboerklagenævnet.

Betaler du for forbrug direkte til leverandøren, er det ikke boligorganisationen der udarbejder forbrugsregnskabet.

Forbrug er en pengepligtig ydelse og misligholder du din betalings forpligtigelse, kan lejemålet ophæves.

,,Overholdes fristerne ikke, taber både du og boligorganisationen retten til henholdsvis at gøre indsigelse eller opkræve efterbetaling.

Forsikring

Du skal selv huske at tegne en indbo forsikring. Silkeborg Boligselskab har tegnet en hus- og grundejerforsikring, glas og kummeforsikring samt brandforsikring. Den dækker kun bygningen.

Vi har opsat røgalarmer i alle lejemål. Nødvendig fornyelse af batteri påhviler lejeren.

Hvis du ikke har en indboforsikring, og der eksempelvis er vandskade eller brand i ejendommen, skal du selv dække udgifterne til at erstatte dit indbo. Det gælder også for evt. skader i dit pulterrum.

Indboforsikringen omfatter også ansvarsdækning – dvs. hvis familiens medlemmer forvolder skader på andre personer eller deres ejendele, dækker forsikringen.

Fremleje og bytte

Foruden din månedlige leje, skal du typisk betale a conto for forbrug af el, vand og varme. Hver måned kan du blive opkrævet, hvad der svarer til 1/12 af dit forventede årsforbrug. Forventes forbruget at stige, kan der varsles en forhøjelse af a conto betalingen.

Når regnskabsåret er slut, skal der aflægges regnskab. Har du betalt for meget a conto, skal det overskydende beløb betales tilbage til dig. Du skal have pengene sammen med den første lejeopkrævning, efter at regnskabet er sendt. 

Har du betalt for lidt a conto, skal du betale resten til boligorganisationen. Beløbet kan tidligst opkræves en måned efter, at regnskabet er sendt ud. Overstiger beløbet 500,00 kr. deles den ud over 3 måneder.

Skæringsdatoen for forbrugsregnskabet står i din lejekontrakt.

I henhold til lovgivningen skal du modtage dit forbrugsregnskab senest fire måneder efter skæringsdatoen eller tre måneder efter årsafregningen er modtaget fra leverandøren.

Ved uenighed

Er du ikke enig i dit forbrugsregnskab, har du seks uger fra 

Som beboer i en almen bolig har du har ret til at fremleje din bolig. Dog er der nogle betingelser, som skal være opfyldt:

  • Du skal kunne dokumentere, at din fremleje er midlertidig og skyldes sygdom, rekreation, forretningsrejse, udstationering, studieophold eller lignende.
  • Fremlejeperioden må højst være to år (i en sammenhængende periode).
  • Du må ikke kræve en højere leje, end den du selv betaler.
  • Bor du i en ungdomsbolig eller ældrebolig, kan boligorganisationen stille krav om, at din lejer (fremlejetager), skal opfylde kravene for at komme i betragtning til den pågældende type bolig.
  • Det samlede antal personer, der skal bo i dit lejemål, må ikke overstige én person pr. beboelsesrum.
  • Senest to uger før du indgår en fremlejekontrakt, skal du orientere boligorganisationen om, at du vil fremleje.
  • Du skal selv udarbejde en skriftlig fremlejekontrakt med din lejer. Husk at sende en kopi af kontrakten til boligorganisationen inden fremlejeperioden begynder.

Omgår du reglerne, eller er der i øvrigt rimelig grund, har boligorganisationen ret til at modsætte sig fremlejeforholdet.

Det er også vigtigt, at du fortæller din fremlejetager, at det ikke er muligt at overtage boligen efter fremlejeperiodens udløb – også selv om du vælger ikke at flytte tilbage.

Der er også dig, der har ansvaret for at huslejen bliver betalt, husordenen overholdes, og der ikke sker misligholdelse, selv om du har fremlejet din bolig.

Delvis fremleje

Ønsker du at fremleje et værelse, er der tale om delvis fremleje. Du har altid ret til at lave en delvis fremleje. Antallet af personer må blot ikke overstige antallet af beboelsesrum.

Det gælder også ved delvisfremleje, at fremlejetager ikke har mulighed for at overtage lejemålet, hvis du skulle vælge at fraflytte.

Boligbytte

Boligbytte er en ideel løsning, når to familier eller husstande er enige om, at de begge ved bytningen kan få en bolig, der passer bedre til deres aktuelle og fremtidige behov.

Der er flere fordele ved at benytte bytteretten:

  • Man kan få en bolig, der passer bedre til ens behov
  • Man skal ikke først stå som ansøger på en venteliste

Som lejer i en almen bolig har du ret til at bytte din bolig med en anden, som også bor til leje. Det gælder både, hvis du ønsker at bytte med en lejer fra en almen boligorganisation (herunder også en almen andelsboligforening) og fra en privat udlejningsejendom.

Derimod kan du ikke bytte med ejere af en privat andelsbolig eller af en ejerbolig.

Boligorganisationen kan sætte sig imod bytningen:

  • Hvis du har boet i din bolig i mindre end tre år
  • Hvis bytningen betyder, at der kommer til at bo flere end en person pr. beboelsesrum
  • Hvis boligorganisationen i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig den pågældende bytning (for eksempel ved økonomiske udeståender)

Er den ene bolig, som indgår i bytningen, en ungdomsbolig eller en ældrebolig, kan du normalt kun bytte med en lejer, som er berettiget til denne type bolig.

Ved bytter gælder de almindelige istandsættelsesregler efter A-ordningen.

BL’s database for boligbytte

På www.bl.dk har Boligselskabernes Landsforening en database (under menupunktet ”Din bolig” og videre under ”Byt bolig”) med tilbud om boligbytte. Her kan du gratis oprette dit eget byttetilbud og se andre lejeres byttetilbud.

Finder du en bolig, som du gerne vil bytte med, tager du selv kontakt til den anden lejer.

Boligtilbuddene bliver stående i databasen i tre måneder, hvorefter de automatisk bliver slettet.

Indeklima

Sådan får du et godt indeklima i din bolig
Et godt indeklima er vigtigt for både din sundhed og boligens tilstand. Fugt, dårlig udluftning og temperaturforskelle kan føre til problemer som skimmelsvamp, træthed og allergi – men heldigvis er det nemt at gøre noget ved.

Her finder du vores bedste råd til et sundt og behageligt indeklima.

  • Luft ud hver dag
    Luft ud 3 gange dagligt i 5-10 minutter med gennemtræk.
  • Åbn vinduer i begge ender af boligen for at skifte luften hurtigt.
  • Undgå at have vinduer på klem hele dagen – det køler væggene og skaber fugtproblemer.
  • Undgå fugt i boligen
    Brug altid emhætte med udsugning, når du laver mad.
  • Tør tøj udendørs eller i tørretumbler – ikke på radiatorer eller i stuen.
  • Luk døren til badeværelset, når du bader, og luft ud bagefter.
  • Hold øje med dug på vinduer – det er et tegn på for høj luftfugtighed.
  • Hold en stabil temperatur
    Temperaturen bør ligge mellem 20-22°C i alle opholdsrum.
  • Undgå store temperaturforskelle mellem rum – det giver risiko for kondens og skimmel.
  • Varm alle rum op, også dem du sjældent bruger.
  • Gør rent regelmæssigt
    Støvsug og vask gulve jævnligt – især hvis du har husdyr eller allergi.
  • Begræns brugen af tunge gardiner, mange tæpper og polstrede møbler, som samler støv.
  • Har du mekanisk ventilation? Husk at rengøre eller udskifte filtre jævnligt.
  • Undgå unødig kemi og duftstoffer
    Brug parfumefri rengøringsmidler og undgå sprayprodukter, hvor det er muligt.
  • Luft godt ud, hvis du bruger stearinlys, ryger, eller maler.
  • Planter er hyggelige, men undgå at have for mange, da de også bidrager til fugt.

Gode vaner – stor effekt!

Har du spørgsmål eller oplever problemer med fugt eller dårlig luft i din bolig? skal du tage kontakt til administrationen.

Råderetsregler og renovering

Boligindretning optager mange danskere, og idéer og muligheder for at forandre boligerne synes uendelige. Råderetten giver de lejere som har lyst til at forbedre eller ændre deres almene bolig, mulighed for det. Om der er små justeringer eller store ændringer, der skal til for at gøre boligen ideel for lejeren, er op til den enkelte.

Råderetten giver nu lejeren i en almen bolig:

  • Større frihed til at bestemme over egen bolig
  • Flere muligheder for at præge boligen efter egne ønsker og behov

Der er tre typer af råderet - den individueller råderet, den kollektive råderet og installationsretten.

Læs mere i pjecen ”Råderetten – og andre muligheder for forbedringer af boligen”.

Pjecen finde du her: www.bl.dk

Vandforbrug

Hold øje med dit vandforbrug

Det er en god ide at aflæse vandmåleren ofte og føre kontrolkort (kan printes nederst på siden), så unormale udsving opdages i tide.

Det kan koste mange penge at have en utæthed i sine vandinstallationer, både i bebyggelsen og på jordledningen inden for din bolig.

Hvis du har mistanke om en utæthed i dine vandinstallationer, kan du følge nogle enkelte råd:

  • Luk alle haner i huset omhyggeligt.
  • Kontroller at der ikke bruges vand (vaskemaskine, opvaskemaskine og lignende skal ikke være i brug).
  • Kig på vandmåleren. Viseren eller hjulet i måleren må ikke flytte sig, hvis der ikke bruges vand.

Hvis hjulet eller viseren på vandmåleren bevæger sig, når der ikke bruges vand i ejendommen, er det tegn på, at der kan være en utæthed i vandinstallationen.

Et utæt toilet koster Årligt:

Utæthed knap synlig:

Spild: ca. 100 m3/år

Dette koster ca. 5.300,- kr./år

Utæthed kan ses:

Spild: ca. 200 m3/år.

Dette koster ca. 10.550,- kr./år

Overfladen i uro:

Spild: ca. 400 m3/år

Dette koster ca. 21.100,- kr./år

Gode spare tips til et mindre vandforbrug

I gennemsnit bruger vi danskere omkring 40 m³ vand om året pr. person, hvoraf over halvdelen går til bad og toiletbesøg. Uanset om du bruger mere eller mindre, vil du næsten altid kunne spare på vandet. Og når du gør dét, så gør du noget godt for både miljøet og din økonomi. Derfor har vi samlet nogle gode råd, du kan følge for at mindske dit vandforbrug.

  • Fyld en balje med vand når du skræller kartofler – og lad ikke hanen løbe.
  • Sluk for vandet under tandbørstningen.
  • Saml regnvand op i tønder og brug det til at vande blomster både ude og inde.
  • Hvis du skifter din almindelige bruser ud med en sparebruser, kan du spare over 40 liter vand på bare et enkelt brusebad.
  • Hvis du forkorter dit brusebad med bare 1 minut, kan der hvert år spares vand for omkring 120 kroner.
  • Sluk for vandet når du sæber dig ind under bruseren.
  • Lad en flaske med vand stå i køleskabet og blive koldt – så behøver hanen ikke løbe, for at vandet bliver koldt.
  • Vaser du op i hånden, så brug en balje. Du bør aldrig vaske op under en rindende vandhane
  • Du behøver ikke skylle af, inden servicet kommer i opvaskemaskinen. Du kan nøjes med at skrabe resterne af.

Nedenfor finder du et kontrolkort til print.

Vedligehold i bo perioden

Hvis du ønsker at istandsætte din bolig, har du rimelig frie tøjler.

Der er frit farvevalg på alle malede flader, dog kan der være særlige undtagelser, som vil fremgå af afdelingens vedligeholdelsesreglement.

Du kan slibe og lakere dine trægulve, dog anbefaler vi, at det udføres af autoriseret håndværker.

Hvis du ønsker at lave mere gennemgribende ændringer i din bolig, f.eks. ombygning af dit køkken, kan du læse mere under råderets regler.

Reglerne for istandsættelse og vedligehold af boligen fremgår af boligorganisationens vedligeholdelsesreglement.

Alt du udfører i lejemålet skal udføres håndværksmæssigt korrekt.

Ansøg om hvidevarer

Ønsker du at installere opvaskemaskine skal du indsende en ansøgning. Det gælder også for installation af vaskemaskine og tørretumbler. 

Blanketten finder du her.

Husdyr

I de fleste af Boligselskabets afdelinger er det tilladt at holde husdyr (hund eller kat).

Under beskrivelsen i de enkelte afdelinger kan du læse, om det er tilladt i den pågældende afdeling.

Ordensregler for husdyr:

  1. At mit husdyr ikke på nogen måde må være til gene for andre lejere.
  2. At det er forbudt at lade hund og/eller kat færdes på gader, veje, stier eller legepladser m.v. uden, at de føres i snor.
  3. At ejeren af hund og/eller kat skal sørge for, at disse ikke griser på steder, hvor voksne og børn færdes (veje, fortove, græsplæner, legepladser, opgange og lign.), men sørger for, at dyrene føres til steder, hvor de ikke kan være til ulempe for andre. Skulle der indtræffe et uheld, skal ejerne uopholdeligt fjerne efterladenskaberne.
  4. At dyrene ikke må genere ved hyppig og langvarig gøen eller hylen samt hindre, at personer i lovligt ærinde (f.eks. postbud) får adgang til ejendommen.
  5. At jeg træffer foranstaltninger, der hindrer, at dyrene volder skade for andre. Hvor man har privat have, skal denne være indhegnet sådan, at dyrene ikke kan forcere hegnet.
  6. At jeg forpligter mig til at lade hunden afrette således, at jeg kan kalde den til mig og få den til at være rolig.
  7. At mit husdyr er i helbredsmæssig forsvarlig stand og ikke udsættes for unødig lidelse.
  8. At det er enhver husejer, eller den i hvis varetægt hunden er, forbudt at ophidse den til angreb.
  9. At der ved anskaffelse af en anden hund eller kat skal oprettes en ny husdyrkontrakt, da denne kontrakt alene gælder nedenstående husdyr.

Såfremt ovennævnte ikke overholdes, inddrages tilladelsen til at holde husdyr. Såfremt husdyrholdet fortsættes efter tilladelsen er inddraget, medfører dette ophævelse af lejemålet.

Du kan finde blanketten til husdyrkontrakt her.