Julelukket

Administrationen holder lukket fra den 22/12 til den 5/1. 

Driftstelefonen har normal træffetid på hverdage mellem jul og nytår.

Organisationen

Silkeborg Boligselskab (SB) er en almen boligorganisation med rødder helt tilbage til 1947, hvor lokale håndværksmestre, en arkitekt og en landsretssagfører gik sammen om at stifte selskabet.

I 1974 blev SB omdannet til en andelsboligforening, og siden da har beboerne selv haft indflydelse på driften og udviklingen af selskabet.

Vores formål er at opføre, administrere, vedligeholde og modernisere almene boliger i overensstemmelse med lov om almene boliger m.v.. Vedtægterne er godkendt af Silkeborg Kommune, som også fører tilsyn med vores arbejde.

I dag råder Silkeborg Boligselskab over 1.774 boliger fordelt på ungdomsboliger, boliger til handicappede, familieboliger, seniorboliger og ældreboliger – alle skabt med fokus på kvalitet, tryghed og gode rammer for hverdagslivet.

Repræsentantskabet

Repræsentantskabet er Silkeborg Boligselskabs øverste myndighed. Det består af organisationsbestyrelsen og repræsentanter fra hver af vores afdelinger.

Repræsentantskabet har ansvar for de overordnede beslutninger i boligselskabet – herunder byggepolitik, større ændringer, køb og salg af ejendomme, samt godkendelse af både boligorganisationens og afdelingernes årsregnskaber og vedtægter.

Der afholdes repræsentantskabsmøde én gang om året, i maj måned. Her vælges også medlemmer til organisationsbestyrelsen.

Målsætning og strategi

Silkeborg Boligselskab (SB) har til formål at opføre, udleje, administrere, vedligeholde og modernisere støttet boligbyggeri i overensstemmelse med reglerne i lov om almene boliger m.v.

SB kan derudover udføre aktiviteter, som har en naturlig tilknytning til boligerne og administrationen
af disse eller som er baseret på den viden, SB har oparbejdet.

Det er SB’s mål, at der i alle afdelinger vælges en afdelingsbestyrelse/beboerrepræsentanter til at varetage beboernes interesser.

Afdelingsbestyrelsen/beboerrepræsentanternes arbejde skal støttes mest muligt af organisationsbestyrelsen og administrationen gennem information, åbenhed og indflydelse, så afdelingsbestyrelsen/beboerrepræsentanterne kan arbejde effektivt og fremme afdelingens og beboernes interesser.

Afdelingsbestyrelsen/beboerrepræsentanterne skal gennem samarbejde med organisationsbestyrelsen og administrationen opnå stor indsigt i og indflydelse på afdelings drift og budget.

Det er SB’s mål, at vore boliger fremtræder vel vedligeholdte, og der skabes rammer for et godt liv, hvor beboerne trives.
SB fører en politik, således man har et veluddannet og engageret personale med mulighed for personlig udvikling.

Værdigrundlag:

Troværdighed

  • Vi står ved det, vi gør.
  • Beboerne kan stole på det, vi siger.
  • Beboerne kan have tillid til os.

Åbenhed

  • Information indgår som en meget vigtig del af hverdagen, og derfor skal åbenhed i forhold til beboere, boligsøgende, medarbejdere og øvrige samarbejdspartnere fremmes mest  muligt.

Tryghed og respekt

  • Alle skal have en god og ordentlig behandling. Vi skal sikre rummelighed og give plads til forskellighed. Vi skal respektere andre menneskers livsværdier, meninger og erfaringer.

Effektivitet

  • Vi skal yde den mest effektive og bedst mulige service.
  • Beboerne skal være i centrum for vore handlinger.
  • Vi skal engagere os fagligt og personligt, og vi stræber efter at kunne gøre en forskel.

Helhed

  • Vi ønsker at skabe de bedste rammer for vore beboere, og derfor vil vi løbende udarbejde/ajourføre vort målsætnings program.

Vedtaget i bestyrelsen den 22. november 2010

Organisationsbestyrelsen

Organisationsbestyrelsen har den overordnede ledelse af SB og er økonomisk og juridisk ansvarlig for boligorganisationen og dens afdelinger.

Repræsentantskabet lægger de overordnede rammer for organisationsbestyrelsens arbejde, og det er derefter op til dem at sikre, at rammerne fyldes ud, og at linjerne bliver fulgt.
Det betyder i praksis, at ansvaret for driften, udlejningen, regnskabsaflæggelse, lejefastsættelse og den daglige administration hører under organisationsbestyrelsen.

Organisationsbestyrelsen skal sørge for, at driften tilrettelægges og praktiseres i overensstemmelse med den gældende lov og SB’s vedtægter.

Organisationsbestyrelsen ansætter en direktør til at sørge for at disse krav efterleves og til at stå for den daglige drift af SB.

Sammen udgør organisationsbestyrelsen, direktøren og medarbejderrepræsentanten SB’s ledelse.
Det betyder, at organisationsbestyrelsen udstikker mål, retning og hastighed, og at direktøren navigerer efter disse retningslinjer, ligesom han har den daglige ledelse af administrationen og de ansatte medarbejdere.

Du kan finde kontakt oplysninger på organisationsbestyrtelsen under menuen Kontakt os.

Afdelingsbestyrelsen

Afdelingsbestyrelsen/beboerrepræsentanterne er valgt af afdelingens øvrige beboere til at repræsenterer dem i spørgsmål om afdelingens drift, og til at varetage afdelingens interesser bedst muligt.

Som medlem af en afdelingsbestyrelse skal man varetage alles interesser og målet er at få afdelingen til at fungere så godt som muligt. En af afdelingsbestyrelsens/beboerrepræsentantens fornemmeste opgaver er at være katalysator af/for de ideer og ønsker, der opstår i afdelingen.

Det vil i praksis sige, at afdelingsbestyrelsen/ beboerrepræsentanterne, i samarbejde med administrationen, undersøger rammerne for beboernes ønsker, inden forslagene præsenteres på et afdelingsmøde, hvor de skal godkendes, inden de eventuelt sættes i værk.

Jo bedre forberedt forslagene er, jo nemmere er det for beboerne at tage stilling til om forslagene skal godkendes.

Afdelingsbestyrelsen/beboerrepræsentanterne kan således medvirke til, at beboerdemokratiet bliver effektivt og dynamisk.

Afdelingsbestyrelsen/beboerrepræsentanterne har ikke administrative opgaver. Det er administrationen, der sørger for at iværksætte og gennemføre de arbejder, der er besluttet i afdelingen. Samtidig er det også administrationen, som gennemfører udbud, når der skal købes nyt eller sættes projekter i gang i afdelingen.

Du kan finde kontakt oplysninger til afdelingsbestyrelses medlemmer, under menuen Afdelinger.

Hjælp til afdelingsbestyrelsen

Her finder du hjælp hvis du er valgt til afdelingsbestyrelse og tager ansvar for jeres afdeling.

Afdelingsbestyrelsens vigtigste opgave er at varetage afdelingens og alle beboernes interesser. Det gør i ved at følge de beslutninger, som afdelingsmødet træffer, og ved at samarbejde med administrationen i Silkeborg Boligselskab.

Arbejdet i afdelingsbestyrelsen er frivilligt og ulønnet. Men afdelingsmødet kan bevilge penge i budgettet, som i kan bruge. Disse penge kan gå til fællesarrangementer, kurser og mødeudgifter, hvis afdelingsmødet godkender det.

Vi har samlet gode råd og inspiration til jeres arbejde her på siden. Hvis der mangler noget, der kan hjælpe jer med bestyrelsesopgaverne, så kontakt os endelig.

Roller og kompetencer

Roller og kompetencer i vores beboerdemokratiske organ er fastlagt ved lov (Lov om almene boliger). Afdelingsbestyrelsens vigtigste opgave er at varetage afdelingens og alle beboernes interesser.

Dette gør I ved at arbejde konstruktivt med de beslutninger, som afdelingsmødet træffer, og ved at være i dialog med Silkeborg Boligselskabs administration.

I kan ikke selv træffe beslutninger på vegne af afdelingen, men I får stor viden om afdelingens økonomi og drift, og I fungerer som beboernes ambassadører. I kan også stille forslag på afdelingsmødet og dermed få jeres ideer gennemført.

Regler og rettigheder

BL - Danmarks Almene Boliger har lavet en omfattende hjemmeside, hvor I kan få information om, hvad arbejdet i afdelingsbestyrelsen indebærer, herunder de gældende regler, I skal følge.

Afdelingsbestyrelsens grundlæggende opgaver fremgår af loven og det er de samme rettigheder og pligter, der gælder for alle afdelingsbestyrelser i hele landet.

I finder siden her https://bl.dk/raadgivning-og-regler/administration-og-beboerdemokrati/afdelingsbestyrelse/om-afdelingsbestyrelsens-opgaver/

Møder i afdelingsbestyrelsen

Arbejdet i afdelingsbestyrelsen er frivilligt. Derfor bestemmer I selv, hvordan og hvor ofte I mødes.

Selvom formen er fri, er det en god idé at lave en forretningsorden, som sætter rammerne for jeres arbejde, og som I alle er enige om. På den måde sikrer I, at alle emner bliver dækket, og at alle medlemmer i bestyrelsen bliver hørt.

Det gode afdelingsmøde

Det er på afdelingsmødet at de fremmødte kan træffe afgørelser på vegne af hele afdelingen. Det er også her, I godkender budgettet for det kommende år.

Tal sammen om, hvordan I ønsker, at mødet skal forløbe, og hjælp hinanden med at skabe de bedste rammer.

Nedenfor har vi samlet nogle gode råd, og ting I skal være opmærksomme på.

  • Indkaldelse - Det er administrationen der indkalder til afdelingsmødet. Indkaldelsen sendes ud senest 5 uger inden mødet. De bestiller også lokale til afdelingsmødet. Er lokalet uden beværtning, vil administrationen også være behjælpsom med bestilling af forplejning. Drikkevarer skal afdelingsbestyrelsen altid selv sørge for.
  • Forslag til mødet skal indsendes til administrationen senest 2 uger inden afdelingsmødet (det gælder også forslag, I stiller som afdelingsbestyrelse). Administrationen gennemgår forslagene og sørger at kvalificere dem.
  • Endelig dagsorden sendes ud 1 uge inden afdelingsmødet sammen med budgettet og eventuelt indkomne forslag.
  • Beretning - Det er en godt ide, at have nedskrevet jeres beretning, således at den kan vedlægges referatet.
  • Opstilling til mødet og oprydning efter mødet er som udgangspunkt jeres opgave. Ønsker i hjælp fra administrationen, skal det aftales direkte.
  • Aftal indbyrdes hvilke roller, hver enkelt medlem af afdelingsbestyrelsen har på mødet.
  • Referat - Medarbejder fra administrationen tilbyder at skrive referatet, men det er også en opgave i selv kan varetage. Referatet vil senest 14 dage efter mødet være at finde på afdelingens side på hjemmesiden.
  • Dirigenten vælges på afdelingsmødet. Vi anbefaler at dirigenten er en uvildig person. Det vil sige en person, som ikke selv bor i afdelingen. Det kunne f.eks. være et medlem af organisationsbestyrelsen (der deltager altid et medlem fra organisationsbestyrelsen i afdelingsmødet). Dirigentens rolle er vigtig. Den gode dirigent kan styre mødet og lukke usaglige indlæg ned uden at skabe dårlig stemning.
  • Budgettet skal godkendes af afdelingsmødet. Administrationen vil som udgangspunkt fremlægge og besvare spørgsmål.
  • Den gode tone - Husk I, afdelingsbestyrelsen, er værter og rollemodeller. Undgå at lade jer rive med eller hidse jer op, hvis en beboer opfører sig dårligt. Byd velkommen og hils på alle.

Hjælp til budgettet

Brug tid på budgettet - lyder måske ikke så spændende, men når I arbejder med budgettet, får I indblik i og indflydelse på afdelingens udvikling.

Vi har samlet nogle af de vigtigste punkter her og opfordrer jer til at kontakte administration, hvis I har spørgsmål til budgettet.

Jeres budget skal være i balance. Det betyder, at den husleje, I betaler i jeres afdeling også skal bruges i jeres afdeling*. Der er ingen, der skal tjene på huslejen.

Det betyder omvendt også at afdelingen selv skal spare op til den vedligeholdelse, der er nødvendig for at boligerne fortsat kan være attraktive og udlejes.

Udgifterne kan groft opdeles i følgende:

  • Faste udgifter -  er skatter, lån og afgifter, som vi ikke kan gøre noget ved
  • Opsparingen - (henlæggelser) skal bruges til planlagt vedligeholdelse.
  • Fællesudgifter -  er det I deler. For eksempel udvendig belysning
  • Drift og service -  er alt det, ejendomsfunktionærerne laver
  • I budgettet kan der også sættes penge af til fællesskabet. For eksempel en sommerfest eller lignende.

Har I spørgsmål til budgettet kan i altid gennemgå det med administrationen.

* Alle husstande betaler et administrationsgebyr til Silkeborg Boligselskab, som dækker udgifterne til den fælles administration og de funktioner, som er nødvendige for at vi alle sammen kan overholde regler og love. Samt at vi kan lave fælles løsninger til gavn for alle.

Sådan bliver budgettet til

Arbejdet med budgettet begynder på den årlige 'Markvandring'. Her går I en tur i afdelingen sammen med driften og får mulighed for at se, hvilke arbejder der er planlagt for de kommende år.

Alle de arbejder, der indgår i jeres planlagte vedligeholdelsesplan (DV-planen), skal betales af jeres opsparing.

Jeres afdeling må ikke 'spare for lidt op', så der kommer til at mangle penge til fremtidige vedligeholdelsesarbejder.

Når vedligeholdelsesplanen er opdateret, udarbejder administrationen et udkast til jeres budget for det kommende år.

Budgettet sendes altid først til gennemsyn ved afdelingsbestyrelsen, hvor der er mulighed for at stille spørgsmål til administrationen. Budgettet skal endelig godkendes på afdelingsmødet.

Markvandring

I det tidlige forår bliver I inviteret med på den årlige ’markvandring’, hvor I sammen med driften skal gennemgå jeres afdeling –både udearealer og bygninger.

Markvandringen er en del af forarbejdet til den drifts- og vedligeholdelsesplan (DV-plan), som fastlægger alle nødvendige arbejder 30 år frem i tiden i jeres afdeling.

Silkeborg Boligselskabs driftsafdeling har lavet udkastet til DV-planen, men på markvandringen har I mulighed for at supplere med jeres viden og ønsker.

DV-planen er også udgangspunktet for jeres budget i afdelingen (og dermed huslejeudvikling) – det er derfor vigtigt, at I deltager aktivt med input og jeres viden omkring afdelingens stand.

Forbered jer til markvandringen, for eksempel på et bestyrelsesmøde. I kan også opfordre beboerne til at komme med input til jer.

Selv om DV-planen er baseret på en professionel, teknisk og faglig gennemgang af jeres afdeling, og at planen skal granskes af eksterne byggesagkyndige – så er jeres input vigtige. Det er for eksempel jer, der ved om legepladserne matcher behovene i afdelingen, om træer og buske er ved at vokse sig for store eller om der er forhold inde i boligerne, som trænger til udbedringer.

Ledige stillinger

Vi søger økonomicontroller

Vedtægter

Dokumenter